Social Fridays: Met behulp van Google+ fuseert het Braziliaanse nieuwsportaal Estadão nieuws met discussie
vrijdag 9 november 2012
Elke vrijdag plaatsen we tips voor Google+ om uitgevers te helpen optimaal gebruik te maken van alle beschikbare functies en mogelijkheden. Hier vindt u elke week het nieuwste artikel in onze educatieve serie Social Fridays. Mis het niet!
De wereld van de communicatie is behoorlijk wat veranderd sinds de Braziliaanse krant O Estado de São Paulo werd opgericht in 1875. Toch blijft het belangrijkste doel het delen van nieuws, analyses en rapportages van hoge kwaliteit. Om informatie in real-time te bieden, lanceerde de invloedrijke krant in maart 2000 de portal Estadao.com.br. En nu social media steeds invloedrijker wordt, lanceerde Estadão in de tweede helft van 2011 de +Estadão-pagina op Google+.
Digital Content directeur Claudia Belfort ontdekte al vroeg dat Google+ andere mogelijkheden bood dan andere socialmediakanalen die al gebruikt werden door Estadão. "Ik merkte dat de reacties op Google+ uitgebreider waren. Omdat onze volgers meer geïnteresseerd zijn in het bijdragen aan een discussie hebben we besloten om, met dit gegeven in gedachte, meer te investeren".

Aangezien Google+ een uniek platform biedt waarin conversatie en discussie gestimuleerd worden, heeft Estadão Google+ na verloop van tijd ingebouwd in de contentstrategy. Claudia is van mening dat de doelgroep van Estadão geïnteresseerd is in een netwerk dat niet alleen sociaal is, maar waar ook kennis uitgewisseld kan worden. Met dit in gedachten publiceert het team berichten die specifiek relevant zijn voor de volgers op Google+, in plaats van dezelfde berichten te verspreiden naar alle social media die Estadão gebruikt. Ze hebben ontdekt dat het netwerk vooral reageert op serieuze onderwerpen. De berichten hebben dus vaak betrekking hebben op thema's als economie, politiek en actualiteit, maar zijn doorgaans informeel van toon.
Maar Google+ maakt niet alleen de uitwisseling van ideeën eenvoudiger voor de krant. Estadão maakt ook gebruik van het visuele bereik van het platform door afbeeldingen en boeiende filpmjes te plaatsen en door het stimuleren van face-to-face gesprekken door middel van Hangouts: de gratis, hoge-kwaliteit video-chatfunctie die uniek is voor Google+. Er komen nog veel meer creatieve, kanaal-specifieke initiatieven aan: een dagelijkse video met een analyse van de economie, een nachtelijke podcast waarin het belangrijkste nieuws van de dag wordt samengevat en een wekelijkse preview van nieuwe bioscoopreleases.

Estadão maakt gebruik van Google Analytics om het gedrag van bezoekers beter te begrijpen. Het is duidelijk geworden dat Google+ een positief effect heeft op het sociale verkeer naar het portaal. Analytics toonde aan dat het aantal bezoekers die van de Google+ pagina naar de Estadão-site waren gekomen gedurende een periode van vijf maanden was toegenomen met 540%. Tegelijkertijd zorgde dit verkeer ervoor dat er een stijging plaatsvond van 18% in paginaweergaven per bezoek. Momenteel heeft de Google+ pagina van Estadão meer dan 500.000 volgers.
Wilt u dit ook bereiken? Lees er alles over in de volledige case study.
Door Arlene Lee, team Inside AdSense
De wereld van de communicatie is behoorlijk wat veranderd sinds de Braziliaanse krant O Estado de São Paulo werd opgericht in 1875. Toch blijft het belangrijkste doel het delen van nieuws, analyses en rapportages van hoge kwaliteit. Om informatie in real-time te bieden, lanceerde de invloedrijke krant in maart 2000 de portal Estadao.com.br. En nu social media steeds invloedrijker wordt, lanceerde Estadão in de tweede helft van 2011 de +Estadão-pagina op Google+.
Digital Content directeur Claudia Belfort ontdekte al vroeg dat Google+ andere mogelijkheden bood dan andere socialmediakanalen die al gebruikt werden door Estadão. "Ik merkte dat de reacties op Google+ uitgebreider waren. Omdat onze volgers meer geïnteresseerd zijn in het bijdragen aan een discussie hebben we besloten om, met dit gegeven in gedachte, meer te investeren".

Aangezien Google+ een uniek platform biedt waarin conversatie en discussie gestimuleerd worden, heeft Estadão Google+ na verloop van tijd ingebouwd in de contentstrategy. Claudia is van mening dat de doelgroep van Estadão geïnteresseerd is in een netwerk dat niet alleen sociaal is, maar waar ook kennis uitgewisseld kan worden. Met dit in gedachten publiceert het team berichten die specifiek relevant zijn voor de volgers op Google+, in plaats van dezelfde berichten te verspreiden naar alle social media die Estadão gebruikt. Ze hebben ontdekt dat het netwerk vooral reageert op serieuze onderwerpen. De berichten hebben dus vaak betrekking hebben op thema's als economie, politiek en actualiteit, maar zijn doorgaans informeel van toon.
Maar Google+ maakt niet alleen de uitwisseling van ideeën eenvoudiger voor de krant. Estadão maakt ook gebruik van het visuele bereik van het platform door afbeeldingen en boeiende filpmjes te plaatsen en door het stimuleren van face-to-face gesprekken door middel van Hangouts: de gratis, hoge-kwaliteit video-chatfunctie die uniek is voor Google+. Er komen nog veel meer creatieve, kanaal-specifieke initiatieven aan: een dagelijkse video met een analyse van de economie, een nachtelijke podcast waarin het belangrijkste nieuws van de dag wordt samengevat en een wekelijkse preview van nieuwe bioscoopreleases.

Estadão maakt gebruik van Google Analytics om het gedrag van bezoekers beter te begrijpen. Het is duidelijk geworden dat Google+ een positief effect heeft op het sociale verkeer naar het portaal. Analytics toonde aan dat het aantal bezoekers die van de Google+ pagina naar de Estadão-site waren gekomen gedurende een periode van vijf maanden was toegenomen met 540%. Tegelijkertijd zorgde dit verkeer ervoor dat er een stijging plaatsvond van 18% in paginaweergaven per bezoek. Momenteel heeft de Google+ pagina van Estadão meer dan 500.000 volgers.
Wilt u dit ook bereiken? Lees er alles over in de volledige case study.
Door Arlene Lee, team Inside AdSense
Geen opmerkingen :
Een reactie posten