Zie uw website als uw koninkrijk. U bepaalt wat er wordt weergegeven. AdSense biedt krachtige beheermogelijkheden waarmee u advertenties op uw website kunt toestaan en blokkeren. Advertenties blokkeren moet niet worden gezien als middel voor accountoptimalisatie, maar als een manier om ervoor te zorgen dat u tevreden bent met de advertenties die worden weergegeven. In de komende dagen ontkrachten we enkele veelgehoorde fabeltjes van uitgevers met betrekking tot het blokkeren van advertenties.

Mythe: het maakt niet uit hoeveel advertenties ik blokkeer, ze worden alleen maar van mijn site verwijderd.
Van advertentieblokkering moet spaarzaam gebruik worden gemaakt. Als alle advertenties worden weergegeven, zorgt dit voor de meest concurrerende sfeer in de advertentieveiling, met de hoogst mogelijke advertentievoorraad die concurreert om weergave op uw site.

Toch zijn er een aantal goede redenen om advertenties te blokkeren:
  • De inhoud van een bepaalde advertentie (of advertentiecategorie) ligt gevoelig bij u en u wilt deze liever niet weergeven op uw site (bijv. politiek, seksualiteit of religie).
  • U wilt advertenties van een bepaald bedrijf blokkeren, omdat u al een rechtstreekse advertentiedeal met dit bedrijf heeft gesloten.
  • U wilt advertenties van een concurrerend bedrijf blokkeren.
Mythe: als ik slecht betalende advertenties blokkeer, verdien ik meer geld.
Zelfs als u een bepaalde advertentie blokkeert die slechts aan een klein deel van uw inkomsten bijdraagt, worden er waarschijnlijk advertenties weergegeven die nog minder inkomsten genereren. We geven altijd de advertentie weer waarvoor het meeste wordt betaald, dus als een advertentie op uw site wordt weergegeven, betekent dit dat dit de best presterende beschikbare advertentie was.

Mythe: ik heb enkele advertenties een aantal dagen geblokkeerd en mijn inkomsten gingen omhoog. Dit betekent dat ik meer verdien door advertenties te blokkeren!
De inkomsten van uw AdSense-account kunnen voortdurend fluctueren. Uw inkomsten hangen af van een aantal variabelen, van verkeerswijzigingen op uw site tot adverteerders die hun biedingen wijzigen. Veronderstel niet zomaar dat er een causaal verband is!

Zoals gezegd in dit Helpcenterartikel, targeten we advertenties op basis van uw inhoud en doelgroep. De advertenties die u ziet, zijn niet per se de advertenties die uw doelgroep ziet (bijv, targeting op basis van interesses en geotargeting). Tevens zijn advertenties die voor u als uitgever niet relevant lijken mogelijk toch het waardevolst voor de gebruiker in die surfsessie.

Mythe: als ik genoeg advertenties blokkeer, kan ik in principe kiezen welke advertenties er op mijn site worden weergegeven.
Zoals Hal Varian, Chief Economist bij Google, al meldde in een vorig bericht, zijn de advertenties die winnen bij de veiling de advertenties die u de meeste inkomsten opleveren, terwijl een goede gebruikerservaring wordt gegarandeerd. Deze zelfde advertenties worden niet altijd op uw site weergegeven om redenen die kunnen variëren van wijzigingen in de uitgaven van adverteerders tot geotargeting van gebruikers.

Mis deel II van onze serie Advertentieblokkering niet!

Door: Wesley Houser - Inside AdSense-team