Met een achtergrond op het gebied van databases, computerwetenschappen, internetmarketing en zoekmachineoptimalisatie is Kooshiar Azimian, zoals hij zelf zegt, een man met vele petten. Begin 2011 combineerde hij al zijn kennis en bedacht hij Concertboom, een uitgebreide concertdatabase. Concertboom levert inkomsten op door de verkoop van toegangskaarten en dankzij Google AdSense, waarmee per maand meer dan vier miljoen advertenties worden weergegeven. "Met AdSense worden advertenties optimaal benut: adverteerders halen het maximale uit hun advertenties en uitgevers verdienen het meeste geld", aldus Kooshiar over zijn besluit om AdSense te gaan gebruiken. Toen het verkeer naar zijn site toenam tot een miljoen unieke bezoekers per maand, ging Kooshiar op zoek naar nieuwe manieren om zijn inkomsten uit AdSense te vergroten.

Kleine wijziging, spectaculaire inkomstenstijging
Aanvankelijk liet Kooshiar slechts een advertentie van 300 x 250 weergeven op enkele van zijn pagina's. Een paar maanden laten ontving hij een gepersonaliseerde e-mail van het Google AdSense-team, dat uitgevers regelmatig optimalisatietips geeft voor het genereren van maximale inkomsten. In de e-mail werd aangeraden om een of twee advertentieblokken toe te voegen, tot maximaal drie blokken per pagina.

Kooshiar was verrast, aangezien hij altijd dacht dat per pagina maximaal een advertentieblok was toegestaan. "Ik was een beetje bang dat de kwaliteit van de pagina's achteruit zou gaan, en ik wilde mijn interface niet veranderen alleen om een extra advertentie weer te geven. Maar ik dacht: "Ik kan het in elk geval proberen." Ik voegde een advertentieblok toe en het resultaat was verpletterend. In de eerste week stegen mijn inkomsten met meer dan 400 procent", herinnert hij zich.

Kwaliteit boven alles
Omdat deze eenvoudige aanpassing zo veel oplevert, raadt Kooshiar andere uitgevers aan het gewoon te proberen, maar niet ten koste van de kwaliteit van de site of de gebruikerservaring. "Een goede site is een site met de juiste inhoud. Dit geldt vooral wanneer bezoekers via een zoekmachine op uw site terechtkomen. Misleid uw doelgroep niet door niet-bestaande inhoud aan te bieden. Bied uw bezoekers inhoud die correct en up-to-date is, en die op het juiste moment wordt weergegeven met mooie, duidelijke afbeeldingen. Bewaak de kwaliteit en de laadtijd van uw pagina's. Ken uw doelgroep en bedenk welke advertentieformaten het beste bij uw inhoud passen. En doe geen concessies aan de esthetische kwaliteit van uw site, dus laat de advertenties niet de overhand krijgen", zo adviseert hij.

Kooshiar wijst er ook op dat hij altijd de nadruk heeft gelegd op de kwaliteit van zijn site en dat het toevoegen van een nieuw advertentieblok daarom niets heeft veranderd aan zijn positie in de zoekresultaten.

Een rendabel experiment

Nu zijn inkomsten zijn verviervoudigd, ziet Kooshiar Concertboom in een nieuw licht. "Voorheen was deze site gewoon een manier om wat extra geld te verdienen. Nu is het een groeiend bedrijf. Ik kan nu mensen inhuren om mij te helpen meer inhoud te maken", zegt hij. "Deze optimalisatietip van AdSense heeft het hele idee van Concertboom veranderd".

Door Caroline Halpin, AdSense-optimalisatiespecialist